Obec Široká Niva

Fulltextové vyhledávání 2.0

Drobečková navigace

Úvod > Obecní úřad > Poskytování informací, příjem podání

Poskytování informací, příjem podání

Žádosti o informace

  1. Osobní podání: na Obecním úřadě v úředních dnech a hodinách:

    pondělí, středa od 8:00 do 11:30 hodin a od 12:30 do 17:00 hodin,

    úterý, čtvrtek od 8:00 do 11:30 hodin a od 12:30 do 14:30 hodin,

    pátek od 8:00 do 12:00 hodin.

  2. Telefonické podání+420 554 741 025
  3. Není-li žadateli na ústně (osobně či telefonicky) podanou žádost informace poskytnuta anebo nepovažuje-li žadatel informaci takto poskytnutou za dostačující, je třeba podat žádost písemně
  4. Formulář písemné žádosti naleznete níže na stránce a můžete jej doručit elektronicky na adresu sirokaniva.podatelna@seznam.cz, elektronickou podatelnou, nebo poštou na adresu Obecní úřad, Široká Niva 79, 792 01 Bruntál 1.

Ze žádosti by měly být patrné tyto informace o žadateli:

jméno, příjmení, datum narození, adresa místa trvalého pobytu.

Neobsahuje-li žádost tyto údaje a zároveň jsou údaje potřeba k vyřízení žádosti o informaci, žádost se poté odloží a do sedmi dnů se žadateli zašle výzva k doplnění informací.

Příjem žádostí a způsob podání

  1. Osobní podání: na Obecním úřadě na adrese Široká Niva 79, 792 01 Bruntál 1 v úředních dnech a hodinách:

    pondělí, středa od 8:00 do 11:30 hodin a od 12:30 do 17:00 hodin,

    úterý, čtvrtek od 8:00 do 11:30 hodin a od 12:30 do 14:30 hodin,

    pátek od 8:00 do 12:00 hodin.

  2. Telefonické podání: +420 554 741 025
  3. Poštou na adresu Obecní úřad, Široká Niva 79, 792 01 Bruntál 1
  4. Elektronicky na e-mail: sirokaniva.podatelna@seznam.cz (v žádosti nemusí být aplikován elektronický podpis)
  5. Elektronicky datovou schránkou: tdvb3wu
  6. Elektronickou podatelnou

V případě, že je žádost podána písemně (včetně žádosti podané elektronickou poštou nebo faxem), musí splňovat minimálně tyto náležitosti:

  • komu je žádost určena,
  • jaká konkrétní informace je požadována,
  • kdo žádost podává.

Ostatní žádosti a podání se přijímají rovněž na obecním úřadě v úředních hodinách.

Lhůty pro vyřízení žádosti

Poskytnutí požadované informace od přijetí podání nebo upřesnění žádosti
- do 15 dní s možností prodloužení na 25 dnů. Prodloužení lhůty je možné pouze ze závažných důvodů s tím, že žadatel je o prodloužení lhůty informován (§ 14 odst. 5, § 20 odst. 3 zákona).

Nevztahují-li se požadované informace k působnosti obecního úřadu či obce jako právnické osoby, žádost je odložena a tato skutečnost žadateli sdělena (§ 14 odst. 3 písm. b) zákona) - do 3 dnů od odložení.

Je-li žádost nesrozumitelná nebo formulovaná příliš obecně, je žadatel vyzván k jejímu upřesnění (§ 14 odst. 3 písm. a) zákona) - do 7 dnů od podání.

Podání odvolání žadatelem po obdržení rozhodnutí o odmítnutí informace nebo po marném uplynutí lhůty pro vyřízení žádosti (§ 16, odst. 2 zákona) - do 15 dnů.

Rozhodnutí odvolacího orgánu od předložení odvolání povinným subjektem - do 15 dnů.

Upřesnění nesrozumitelné nebo obecně formulované žádosti na výzvu obecního úřadu (§ 14, odst. 3, písm. a zákona) - do 30 dnů od doručení výzvy.

Příjem a vyřízení odvolání

Způsob odvolání a jeho obsah:

O odvolání rozhoduje:

  • obecní / městský úřad - jedná-li se o informace spadající do samostatné působnosti obce,
  • v případě, že obecní zastupitelstvo není schopno zcela vyhovět, poskytuje toto odvolání ve lhůtě 15ti dnů k nadřízenému orgánu (krajský úřad),
  • krajský úřad - jde-li o informaci spadající do přenesené působnosti.

O odvolání je nutné rozhodnout do 15 dnů od předložení rozhodujícímu subjektu. Pokud rozhodující subjekt v uvedené lhůtě o odvolání nerozhodl, má se za to, že vydal rozhodnutí, kterým se odvolání zamítá a napadené rozhodnutí potvrdil. Rozhodnutí o odmítnutí žádosti o poskytnutí informace je přezkoumatelné soudem.

Jak žádat o informace dle zákona č. 106/1999 Sb.

Státní orgány a orgány územní samosprávy jsou povinny přiměřeným způsobem poskytovat informace o své činnosti, dle čl. 17 Listiny základních práv a svobod. Pravidla pro poskytování informací a postupy při vyřizování žádostí o informace stanoví zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím (dále také jen „tento zákon“), ve znění pozdějších předpisů.

Žádost o poskytnutí informace se podává ústně nebo písemně, a to i prostřednictvím sítě nebo elektronických komunikací.

V případě, že není žadateli na ústně podanou žádost informace poskytnuta nebo nepovažuje-li žadatel tuto informaci za dostačující, je třeba podat tuto žádost písemně.

Žádost se považuje za podanou dne, kdy ji obdržel povinný subjekt.

  1. Ze žádosti musí být zřejmé:
    • komu je určena,
    • že se žadatel domáhá poskytnutí informace ve smyslu tohoto zákona.
  2. Fyzická osoba dále uvede:
    • jméno a příjmení,
    • datum narození,
    • adresu místa trvalého pobytu, není-li přihlášena k trvalému pobytu, adresu bydliště,
    • adresu pro doručování, liší-li se od těchto adres.
  3. Právnická osoba dále uvede:
    • název,
    • identifikační číslo,
    • adresu sídla,
    • adresu pro doručování, liší-li se od adresy sídla.

Adresou pro doručování se rozumí též elektronická adresa.

Je-li žádost podána elektronicky musí být podána prostřednictvím elektronické podatelny Obecního úřadu Široká Niva (sirokaniva.podatelna@seznam.cz).

Pokud žádost neobsahuje náležitosti uvedené pod bodem a) a adresu pro doručování nebo není-li elektronická žádost podána na uvedenou elektronickou adresu, není žádostí ve smyslu tohoto zákona.

Brání-li posouzení žádosti nedostatek údajů o žadateli, vyzve povinný subjekt žadatele do 7 dnů ode dne podání žádosti, aby žádost doplnil. Nevyhoví-li žadatel této výzvě do 30 dnů ode dne jejího doručení, žádost se odloží.

Pokud je žádost nesrozumitelná, není z ní zřejmé, jaká informace je požadována, nebo je formulována příliš obecně, vyzve povinný subjekt žadatele ve lhůtě do 7 dnů od podání žádosti, aby žádost upřesnil. Není-li upřesněna žadatelem do 30 dnů ode dne doručení výzvy, rozhodne povinný subjekt o odmítnutí žádosti.

V případě, že se požadované informace nevztahují do působnosti povinného subjektu, žádost se odloží a tuto odůvodněnou skutečnost sdělí úřad do 7 dnů ode dne doručení žádosti žadateli.

Je-li zapotřebí licence podle § 14a tohoto zákona, předloží ve lhůtě 15 dnů povinný subjekt žadateli konečnou licenční nabídku.

Informace je povinným subjektem poskytnuta v souladu se žádostí ve lhůtě nejpozději do 15 dnů ode dne přijetí žádosti nebo ode dne jejího doplnění, přičemž tato lhůta může být ze závažných důvodů prodloužena, nejvíce však o 10 dní.

Závažnými důvody jsou:

  1. vyhledání a sběr požadovaných informací v jiných úřadovnách, které jsou oddělené od úřadovny vyřizující žádost,
  2. vyhledání a sběr objemného množství oddělených a odlišných informací požadovaných v jedné žádosti,
  3. konzultace s jiným povinným subjektem, který má závažný zájem na rozhodnutí o žádosti, nebo mezi dvěma nebo více složkami povinného subjektu, které mají závažný zájem na předmětu žádosti, nebo
  4. nezbytnost umožnit uplatňování práv osobám, které by mohly být podstatným způsobem dotčeny poskytnutím požadované informace; to neplatí, pokud
    1. bylo možné výzvu k vyjádření dotčené osobě předat osobně nebo odeslat elektronicky nejpozději pátý den po přijetí žádosti,
    2. výzva dotčené osobě obsahovala žádost o potvrzení jejího doručení a
    3. nejpozději třetí den po odeslání bylo prokázáno doručení výzvy dotčené osobě, zejména potvrzením přijetí výzvy učiněným způsobem pro podání žádosti o informace.

Žadatel musí být vždy o prodloužení lhůty i o důvodech prodloužení prokazatelně informován, a to včas před uplynutím základní lhůty 15 dnů.

Rozhodnutí o odmítnutí žádosti o informaci

Pokud povinný subjekt zcela nebo zčásti žádosti nevyhoví, vydá v 15denní lhůtě pro vyřízení žádosti rozhodnutí o odmítnutí žádosti, případně odmítnutí její části, s výjimkou případů, kdy se žádost odloží. Obsah, formu a náležitosti rozhodnutí stanoví § 67 a násl. zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.

Povinnost poskytovat informace se netýká dotazů na názory, budoucí rozhodnutí a vytváření nových informací.

Informace, které nelze poskytnout a informace jejichž poskytnutí je omezeno jsou uvedeny v ust. § 7-11 tohoto zákona.

Zejména se neposkytují informace:

  1. které jsou v souladu s právními předpisy označeny za utajované informace, k nimž žadatel nemá oprávněný přístup (§7),
  2. základní údaje o osobě, jíž byly poskytnuty veřejné prostředky podle zákonů v oblasti sociální, poskytování zdravotní péče, hmotného zabezpečení v nezaměstnanosti, státní podpory stavebního spoření a státní pomoci při obnově území (§8b)
  3. které jsou obchodním tajemstvím dle z. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
  4. o majetkových poměrech osob získané na základě zákonů o daních, poplatcích, penzijním nebo zdravotním pojištění nebo sociálním zabezpečení (§10),
  5. vzniklé bez použití veřejných prostředků, které byly předány osobou, jíž povinnost zveřejnit informaci zákon neukládá, pokud nesdělila, že s poskytnutím informace souhlasí (§11 odst. 2),
  6. zveřejňované na základě zvláštního zákona a v předem stanovených pravidelných obdobích až do nejbližšího následujícího období (§11 odst. 2),
  7. pokud by tím byla porušena ochrana práv třetích osob k předmětu práva autorského (§11 odst. 2),
  8. které byly získány od třetí osoby při plnění úkolů v rámci kontrolní, dozorové, dohledové nebo obdobné činnosti prováděné na základě zvláštního právního předpisu, podle kterého se na kontrolní orgán vztahuje povinnost mlčenlivosti anebo jiný postup chránící informace před zveřejněním nebo zneužitím, poskytují se pouze informace, které při plnění těchto úkolů vznikly činností kontrolního orgánu (§11 odst. 3),
  9. o probíhajícím trestním řízení (§11 odst. 4),
  10. o rozhodovací činnosti soudů s výjimkou pravomocných rozsudků (§11 odst. 4),
  11. které jsou předmětem ochrany práva autorského nebo práv souvisejících s právem autorským je-li v držení osob vyjmenovaných v § 11 odst. 5.

Dále je možné omezit poskytnutí informace, pokud se vztahuje výlučně k vnitřním pokynům a personálním předpisům povinného subjektu nebo jde o novou informaci, která vznikla při přípravě rozhodnutí města a jeho orgánů, pokud zákon nestanoví jinak, to platí jen od doby, kdy se příprava ukončí rozhodnutím (§11 odst. 1).

Informace týkající se osobnosti, projevů osobní povahy, soukromí fyzické osoby a osobní údaje se poskytují jen v souladu s právními předpisy upravujícími jejich ochranu (§81-117 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů).

Všechna omezení práva na informace se provedou tak, že se poskytnou požadované informace po vyloučení těch informací, u nichž to stanoví zákon. Právo odepřít informaci trvá pouze po dobu, po kterou trvá důvod odepření. V odůvodněných případech se ověří, zda důvod odepření trvá.

Sazby za poskytování informací

Sazebník úhrad za poskytování informací (PDF)

Položka Sazba
hodina práce (účtuje se každých započatých 20 min.) 130 Kč
fotokopie nebo výtisk existujícího dokumentu  
- jednostranně formát A4 2 Kč/ks
- oboustranně formát A4 4 Kč/ks
- jednostranně formát A3 - Kč/ks
- oboustranně formát A3 - Kč/ks
- kompaktní disk (CD) - Kč/ks
- pořízení kopie tiskem – černobílá formát A4 2 Kč/ks
- pořízení kopie tiskem – barevně formát A4 4 Kč/ks
- odeslání informace e-mailem - Kč
paušál provozních nákladů (materiál, energie) - Kč
ostatní náklady dle skutečně vynaložených nákladů

Odeslání informací žadateli poštou dle aktuálních tarifů České pošty.

Poskytnutí informace, jejíž náklady nepřesáhnou částku 50 Kč, se provádí bez nároku na úhradu nákladů.

Pokud předpokládané náklady přesáhnou 100 Kč, bude požadovaná záloha 50 % předpokládaných nákladů.

Pokud budou obdobné informace týmž žadatelem požadovány opakovaně, bude požadována úhrada, i když tato nepřesáhne 50 Kč.

Bez finanční úhrady budou podávány informace:

Formuláře

Další formuláře naleznete pod tímto odkazem: formuláře pro státní správu.